^Powrót na górę
logo
Get Adobe Flash player

Menu

Terapia Ręki w grupie I

W dniu 09 czerwca  w naszym przedszkolu, w grupie I odbyły się zajęcia z zakresu Terapii Ręki. Zajęcia prowadziła pani Paulina Karpowicz ,terapeuta Integracji Sensorycznej i Terapii Ręki,(prywatnie-mama Lenki z gr.I.

Głównym celem takich zajęć jest usprawnianie motoryki małej, dostarczanie wrażeń dotykowych oraz doskonalenie umiejętności w zakresie samoobsługi.

Program Terapii Ręki zakłada usprawnianie motoryki małej poprzez tworzenie procesu oddziaływań terapeutycznych zgodnych z potrzebami dzieci i dostosowanych do ich funkcjonowania zarówno poznawczego jak i ruchowego. Ćwiczenia realizowane wg Programu Terapii Ręki rozwijają sprawność ruchową dłoni dziecka, umiejętność chwytu oraz koordynację pomiędzy dłońmi, która jest niezbędna do wykonywania wielu czynności.

Zajęcia z zakresu Terapii Ręki prowadzone są wg następującego schematu:

1. Powitanie.
2. Stymulacja proprioceptywna (czucia głębokiego).
3. Seria ćwiczeń rozmachowych - jest to grupa ćwiczeń, która angażuje przede wszystkim obręcz braków oraz buduje centralną stabilizację ciała.
4. Seria ćwiczeń manualnych – są to ćwiczenia, w których nacisk położony jest na angażowanie w prace przede wszystkim stawu łokciowego i nadgarstka.
5. Seria ćwiczeń precyzyjnych – jest to grupa ćwiczeń angażująca przede wszystkim dłonie.
6. Relaks.
7. Pożegnanie.

Dysfunkcje ręki mają różne przyczyny i różne też są cele terapii:

  • zrównoważenie napięcia mięśniowego
  • poprawa stabilizacji centralnej
  • poprawa reakcji równoważnych
  • nauka i doskonalenie umiejętności utrzymywania prawidłowej pozycji ciała
  • doskonalenie koordynacji obustronnej ciała
  • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • doskonalenie umiejętności przekraczania linii środkowej ciała
  • doskonalenie umiejętności wykonywania ruchów izolowanych

          poprawa sprawności ruchowej całej kończyny górnej
          usprawnianie precyzyjnych ruchów rąk
          wykonywanie kontrolowanych i precyzyjnych ruchów palców
          doskonalenie umiejętności chwytnych
          doskonalenie pisania

stymulacja czucia głębokiego i powierzchownego
          doskonalenie czynności samoobsługowych
          poprawa koncentracji
          ustalenie lateralizacji
          nauka schematu własnego ciała

 Terapia ręki  kierowana jest przede wszystkim do dzieci, które wykazują:

  • zaburzenia napięcia mięśniowego
  • nieprawidłową postawę ciała
  • zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • zaburzenia koordynacji obustronnej
  • problemy z nauką, wykonywaniem czynności samoobsługi i czynności dnia codziennego
  • problemy w zabawach manualnych lub niechęć do tego typu zabaw
  • spowolnienie, przyspieszenie lub niedbałość podczas wykonywania czynności precyzyjnych
  • nieustaloną lateralizację
  • problemy grafomotoryczne
  • niechęć do dotykania niektórych faktur
  • silną potrzebę dostarczania sobie bodźców proprioceptywnych w obrębie kończyn górnych

 

Zdjęcia z wydarzenia dostępne są w naszej galerii - LINK.

Copyright © 2013. PRZEDSZKOLE NR 17 Rights Reserved.