Hartuj się, bo kto się hartuje nigdy nie choruje!!!
W ramach akcji "Rok szkoły w ruchu" i promocji zdrowego stylu życia, dzieci z grupy IV i V wyruszyły do pobliskiego parku, aby podczas ćwiczeń i zabaw hartować organizm! Powietrze, słońce i woda – to naturalne elementy przyrody z dawien dawna wykorzystywane jako środki hartujące organizm, wzmagające jego sprawność, odporność i zdrowie. Dzieci aktywnie ćwiczyły, brały udział w konkurencjach i wyścigach. Podczas wspólnych zabaw rozwijały ogólną sprawność i zwinność fizyczną, a przy tym nabywały odporność do walki z wirusami i infekcjami! Każdy przedszkolak śmiało może powiedzieć, że "Ruch to zdrowie!".
Scenariusz zajęć ruchowych przeprowadzonych w parku
Cele:
- Rozwijanie umiejętności bezpiecznego poruszania się podczas zabaw ruchowych na powietrzu
- Nabywanie ogólnej sprawności i zwinności fizycznej dziecka
- Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez gry i zabawy ruchowe
- Wzmacnianie wiary w możliwości dziecka podczas pokonywania zdań ruchowych
- Nabywanie odporności organizmu poprzez hartowanie ciała w trakcie zabaw ruchowych na świeżym powietrzu
- Rozwijanie takich cech motorycznych jak: szybkość, zwinność, zręczność, skoczność.
Przebieg zajęć:
1. Ćwiczenia orientacyjno- porządkowe
a) Zapoznanie dzieci i tematem i celami zajęcia. Rozmowa na temat korzyści płynących z zabaw ruchowych na świeżym powietrzu.
b) Przypomnienie zasad zachowania się w czasie zajęć w parku
- bawimy się na wyznaczonym terenie
- biegamy bez potrącania
- uważnie słuchamy poleceń nauczyciela
- poprawnie wykonujemy ćwiczenia
- cierpliwie czekamy na swoją kolej
- podanie sygnału (dźwięk gwizdka), który informuje o zakończeniu ćwiczenia
2.Powitanie przy piosence „Gimnastyka”.
Ustawienie luźna gromadka. Witamy dziewczynki, witamy chłopców.
3. Ćwiczenia rytmiczne- marsz po obwodzie koła
Marsz po obwodzie koła, bieg i zmiana. Marsz po obwodzie koła i krążenie prawą ręką, Marsz na przerwę w graniu zatrzymujemy się robimy przysiad, skłon i maszerujemy dalej.
4. Zabawa orientacyjno- porządkowa Pająk i muchy
Dzieci biegają na hasło pająk zatrzymują się w dowolnej pozycji w bezruchu która mucha się rusza pająk zabiera ją do swojej sieci.
5. Ćwiczenia zadaniowe:
- Bieg slalomem między czterema chorągiewkami ustawionymi w odległości co dwa kroki, powrót marszem na swoje miejsce.
- Przejście po skakance z woreczkiem na głowie przed szarfą zdejmujemy woreczek i rzucamy do kosza.
- Rzut obręczą do celu.
- Skok przez kolorowe kółka.
- Przejście na czworakach przez okienko utworzone z obręczy.
- Dowolne podrzuty i chwyty piłki.
- Swobodny bieg z górki i pod górkę.
7. Zabawa z chustą animacyjną:
-Szklana tafla- dzieci trzymając naprężoną chustę podnoszą ją do wysokości pasa nieruchomą.
-Fala meksykańska- dzieci trzymając chustę pojedynczo unoszą chustę i opuszczają, co sprawia wrażenie fali.
- Zaczarowany motyl- falujemy chustą
- Chusta animacyjna leży na trawie- dzieci siadają, na odpowiedni kolor. Kojarzenie nazwy z kolorem np. trawa- dzieci siadają na kolor zielny.
-Zabawa z woreczkami-dzieci siedzą wokoło chusty z woreczkami w rękach. Na komendę nauczyciela wywołany kolor obiega chustę.
-Tarcza strzelecka- dzieci ustawiają się w odległości 2 metrów od chusty. Zadaniem dzieci jest wrzucić woreczki na odpowiednie kolory chusty, aby zdobyć jak najwięcej punktów.
-Bilard- dzieci trzymają chustę, na której znajduje się piłeczka, zadaniem dzieci jest wrzucić ja do otworu w środku chusty.
8. Ćwiczenia organizacyjno- porządkowe
Zakończenie zajęć. Podsumowanie, wręczenie odznak.
W przedszkolu odbyło się spotkanie z dietetykiem - panem Piotrem Kaźmierczakiem, tatą Mai z gr. V, który zorganizował dla dzieci zajęcia, mające na celu promowanie zdrowego stylu odżywiania. Dzieci znakomicie wykazywały się wcześniej zdobytą wiedzą np. na temat piramidy zdrowego żywienia, podziału żywności na zdrową i na tą, której należy unikać. Podsumowaniem zajęć był zabawny film, choć z ważnym przekazem "...co by było, gdyby dzikie zwierzęta jadły fast foody?". Zajęcia odbyły się w ramach akcji "Rok Szkoły w Ruchu".
Dnia 17.03.2014 roku gościliśmy w naszym przedszkolu lekarza chorób dziecięcych - specjalistę medycyny rodzinnej panią doktor Alicję Tomczak - Kowalską, w ramach akcji "Akademia Zdrowego Przedszkolaka" i "Roku Szkoły w ruchu". Przypomniała ona dzieciom informacje dotyczące bakterii i wirusów oraz zasady przestrzegania higieny. Dzieci mogły pochwalić się swoją dotychczasową wiedzą, gdyż pojęcia te były im doskonale znane!
Po raz kolejny mogliśmy spotkać się z trenerami z Akademii Sztuk Walki Guerrier, tym razem w naszym przedszkolu. Dzieci uczestniczyły w zajęciach z gimnastyki korekcyjnej, które miały na celu korygowanie wad postawy. Spotkanie z akademią zostało zorganizowane pod hasłem "Aktywny przedszkolak- Aktywna szkoła".
Scenariusz zajęć z gimnastyki korekcyjnej
Cele:
- Wyrabianie nawyku prawidłowej postawy ciała we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego
- rozwój fizyczny poprzez odpowiednio dobrane ćwiczenia ogólnorozwojowe
- Wyrabianie prawidłowej postawy ciała
- Naukę prawidłowego oddychania w czasie wykonywania ćwiczeń
Przebieg zajęcia:
I część – wstępna.
1. Ćwiczenia porządkowo – dyscyplinujące
Zbiórka
Prowadzący staje twarzą do ćwiczących i wydaje komendę do ustawienia się na zbiórkę. Ręka wskazuje miejsce zbiórki .
2. Ćwiczenia lub zabawa ożywiająca
Berek
Spośród ćwiczących wybiera się „czarodzieja”, który goni po wyznaczonym polu. Dotknięty przez „czarodzieja” staje w pozycji zasadniczej („zaczarowany”). „Czarodziej” biega wokoło stojącego starając się jednocześnie „zaczarować” innych. „Czar” przestaje działać i zaczarowanemu wolno uciekać, gdy go dotknie jeden z wolnych uczestników. Należy pamiętać aby często zmieniać czarodzieja.
3. Ćwiczenia w przyjmowaniu prawidłowej postawy
Zabawa na czworakach: dzieci chodzą na czworakach w rytm tamburyna, na przerwę przyjmują prawidłową postawę w siadzie skrzyżnym ( kolana blisko podłogi, tułów wyprostowany, szyja wyciągnięta, ręce w „skrzydełka” ).
II część – główna.
1. Ćwiczenia głowy i szyi
Rozkrok, laska przeniesiona za plecy na łopatkach. Skłony głowy w przód i na boki, krążenia głowy, wysuwanie i cofanie głowy.
2. Ćwiczenia obręczy barkowej, ramion (RP) i klatki piersiowej
Dzieci stoją parami w szeregu. Trzymają się za uniesione RR tworząc bramy. Każde po kolei w podporze tyłem przechodzi pod tunelem, tworząc bramę na końcu tunelu.
3. Ćwiczenia tułowia (T) w płaszczyźnie strzałkowej, czołowej i poprzecznej
Pozycja wyjściowa- siad prosty ramiona w górę,
1-skłon tułowia w przód,
2-pogłębienie,
3-pogłębienie z dotknięciem palców stóp,
4-wyprost do postawy wyjściowej
4. Ćwiczenia oddechowe
Marsz z oddechami – RR w górę – wdech, opus RR i barków – wydech.
5. Ćwiczenia mięśni brzucha
zawodnicy siedzą naprzeciwko siebie. Jeden z pary trzyma woreczek stopami i rzuca do partnera. Partner chwyta woreczek, wkłada między stopy i podaje z powrotem. Wygrywa para, która wykona najwięcej poprawnych podań.
6. Ćwiczenia mięśni grzbietu o charakterze wyprostnym
- Dzieci maszerują po linii z taśmy z woreczkami na głowie – pozycja wyprostowana.
- Marsz z laską za łopatkami.
III część – końcowa.
1. Ćwiczenia oddechowe
W staniu dzieci trzymają oburącz chustkę, dmuchają w nią tak, aby ułożyła się poziomo.
2. Ćwiczenia uspokajające
„Opadające liście”. W pozycji stojącej dzieci chwytają stopą leżącą na podłodze chustę, podrzucają ją do góry i obserwują jej ruch podczas opadania, po czym odtwarzają ten ruch własnym ciałem
3. Ćwiczenia w przybieraniu prawidłowej postawy ciała i przeciw płaskostopiu
„Rowerek z woreczkiem” - Dzieci przytrzymują palcami obu stóp po jednym woreczku. Leżą na podłodze. Na sygnał unoszą nogi do góry i wykonują nimi ruch, „Jazdy rowerkiem”.
4. Ćwiczenia porządkowo – dyscyplinujące
Marsz z wysokim unoszeniem kolan.